AFYONKARAHİSAR EVCİLER İLÇE MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

DÖGEP 2019 ARALIK AYI RAPORU

EVCİLER İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ DÖGEP ARALIK AYI ETKİNLİK RAPORU EYLEM KONUSU:Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Temel Dini Bilgiler derslerinde yer alan ibadet konularının öğretilmesinde temel ilkeler, öğretim metotları ve materyallerin hazırlanması ve kullanımı EYLEM TÜRÜ: Uygulama,Düşünce,Sunum,İyi Örnek Paylaşıyoruz KATILIMCILAR: Nefer ORHAN, Münevvere TAYŞİ, Elif NAFAK   ETKİNLİK ÖZETİ: Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Temel Dini Bilgiler derslerinde yer alan ibadet konularının öğretilmesine yönelik kullanılacak olan öğretim metotları öğrencilerin gelişim özelliklerine, hazırbulunuşluk düzeylerine, sınıf/grubun büyüklüğüne, konu içeriğinin özelliğine ve öğretim ortamlarının fiziksel imkânlarına bağlı olarak tartışılmış ve yeniden belirlenmiştir. DÖGEP Aralık ayı etkinliği kapsamında, "Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ile Temel Dini Bilgiler derslerinde yer alan ibadet konularının öğretilmesinde temel ilkeler, öğretim metotları ve materyallerin hazırlanması ve kullanımı" konusunda araştırmalar yapıldı, etkileşimli tahta kullanılarak sunum izlendi ve neticesinde okulumuz mescitlerinde namaz ibadeti ve abdestin alınışı ile ilgili olarak uygulama çalışmaları yapılmıştır. Netice itibariyle etkili bir öğretimin oluşması için dikkat çekme ve güdülenme, amaçlardan haberdar etme, ön bilgilerin uyarılması gibi genel ilkelere ihtiyaç vardır. Bu genel ilkelerden birisi de öğretim yöntem ve tekniklerinin etkili bir şekilde kullanılmasıdır. Eğitim-Öğretim sürecinde hedeflenen kazanımların öğrencilere başarılı ve kalıcı olarak kazandırılmasında doğru öğretim yönteminin seçiminin büyük etkisi vardır. Çünkü doğru öğretim yöntemi, öğretim amaçlarına planlanan sürede ve etkili olarak ulaşılmasında kolaylıklar sağlanmaktadır. Öğretim süreci içerisinde öğretmen,öğrenciyi de etkin kılmalıdır.Öğrencinin etkin olmadığı bir derste,öğrenci sıkılmakta,öğrenme azalmakta,anlamadan ezberleme artmaktadır.Din öğretiminde aynı problemlerin yaşanmaması için öğrenci merkezli öğretim yaklaşımlarının uygulanması gerekmektedir.Bununla birlikte din hayatın içerisindedir.Teorik bilgilerin,pratik örneklerle desteklenmesi,dinin hayatın içindeki yerinin gösterilmesi gerekir.Aksi takdirde ezberci,teorik,sıkıcı,kavranamayan,uygulanabilirliği olmayan bir din öğretimi gerçekleşir. Teori ve pratik arasındaki ilişkinin sağlanmasına özen gösterilmediği takdirde gençlerin öğretilen dini bilgileri gereksiz ve anlamsız görmeleri mümkündür. Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi derslerinin,öğrencinin hayatıyla konular arasında bağ kurarak işlenmesi ve derslerde gerçek hayattan yeterince örnekler verilmesi gerekir.Din öğretiminde sürekli aynı yöntemlerin kullanılarak konuların işlenmesi öğrencilerde bıkkınlık meydana getirebilir.Böyle bir problemin ortaya çıkmaması için din öğretiminde, öğretim yöntem ve teknikleri konusunda bilgili olmak ve farklı yöntem ve teknikleri uyguluyor olmak öğretimin verimliliği açısından yararlı olacaktır.Aynı zamanda konuların örneklendirilmesinde sadece tarihsel örneklere bağlı kalınması,günlük hayattan kopuk ders işlenmesi öğretim sürecini sıkıcı ve verimsiz hale getirebilir.Öğretimde kullanılan yöntem ve tekniklerin öğretim ilkeleriyle uyumlu olması öğretim sürecinin etkinliğini artıran en önemli unsurlardandır. Örnek olay incelemesi yöntemi,öğretim ilkelerine birçok yönüyle uygun düşmektedir.Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi derslerine yöneltilen günlük hayattan kopuk olduğuna dair eleştirilerin örnek olayların hayatın içinden seçilmesi sağlanarak kısmen de olsa giderilmesi mümkündür.Konuya başlamadan önce örnek olay yönteminin kullanılmasının öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyini artırdığı gözlenmiştir. İbadet, temizlik, Allah'ın varlığı, Hz. Peygamberin hayatı gibi konularda görsel ve video izletimi, gösterip yaptırma, sınıf içi uygulama gibi tekniklerden faydalanılması, daha soyut konularda ise (melek, ahiret vb.) bulmaca, anlatım, soru cevap, beyin fırtınası gibi sözele dayalı yöntem ve tekniklerin benimsenmesi daha faydalı olacaktır. Bilhassa abdest, namaz gibi uygulamaya dayalı ibadet konularında sınıf ortamında işlenmesinin zor olmakta, hedefe ulaşmada sıkıntı yaşanmaktadır. Bunun için uygun ortamların oluşturulması gerekmektedir. Namaz ve cami konularında imkânlar ölçüsünde camilere veya okul mescidine gidilmesi, eğer bunlar mümkün olamadıysa yeterli olmamasına rağmen video, resim gibi materyallerin kullanılması faydalı olacaktır. Öğrencilerin bulmaca, video izleme, eğitsel oyun yöntemlerinden memnun kaldığı ve bunlardan sıkılmadıkları gözlemlenmiştir. Zaman zaman öğrencilerin ve öğretmenlerin katılımıyla hazırlanmış olan fotoğraflarla hadisler veya videoların hazırlanması faydalı sonuçlar vermektedir. Öğrencilerin sosyal etkinliklere katılımı kolaylaştırılmalıdır. Bu tür etkinlikler yoluyla elde edilen bilgi ve kazanımların daha kalıcı olması nedeniyle teşvik edilmesi ve bu hususa ağırlık verilmesi yerinde olacaktır.
DÖGEP 2019 ARALIK AYI RAPORU

Evciler Hükümet Konağı 2. Kat - 0 272 431 26 54

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.